Nov 23, 2011

KAC 5

Enam bulan kemudian,

SUASANA pejabat menjadi senyap secara tiba-tiba sebaik mendengar suara pemilik syarikat Z&N SDN BHD sedang memarahi salah seorang dari pekerjanya. Haziq Ikhsan, memang dikenali oleh pekerjanya dengan sikapnya yang panas baran. Malangnya, sebelum ini lelaki berusia 30 tahun itu perangainya tidaklah seperti ini. Dia seorang majikan yang sangat peramah dan sangat pemurah.
Cuma, sejak akhir-akhir ini sikapnya berubah secara mendadak. Tidak ada yang berani menegurnya dan pada setiap hari ada sahaja pekerja yang akan menjadi mangsa maki dan hamunnya. Jika tiada kesabaran, mungkin sudah lama mereka meninggalkan syarikat yang menjalankan perniagaan bekalan bahan mentah itu.
“Apa hal kau ni?! Tak kan kerja senang macam ni pun tak boleh nak handle? Buat rugi saja aku bayar gaji kau kalau kerja kau macam ni!”
“Maaf, Encik Haziq tapi saya dah uruskan semuanya ke….” Hurain, pekerja yang baru sahaja berkerja dengan Z&N SDN BHD dalam beberapa bulan, terangkat sedikit bahunya dek terkejut akan ketukan yang kuat oleh Haziq ke meja kerjanya. Langsung tidak terkata dibuatnya.
“Uruskan apa kalau jadi macam ni, hah? Kau ingat aku bodoh macam kau nak semak benda ni banyak kali? Berapa kali aku cakap, aku tak nak mengadap semua ni! Yang aku tahu, aku tinggal tanda tangan saja. Kau faham ke tidak?!” tengkingnya lagi.
“Ma.. maafkan saya Encik Haziq, saya akan semak semula dokumen ini.”
“Bagus! Kau keluar sekarang. Aku tak nak tengok muka kau selagi kau tak settlekan kerja kau. Berambus!!”
Cepat-cepat Hurain melangkah meninggalkan bilik pejabat majikannya itu. Sebenarnya, dia sudah tidak dapat bertahan lagi dengan perangai majikannya itu. Kerjanya sebagai Pembantu Pengurus Pemasaran, benar- benar mengugat kesabarannya. Bukan sedikit kesalahan yang Haziq lambakkan ke bahunya. Kadang-kadang, salah Haziq sendiri tetapi dia yang terpaksa tanggung azabnya.
Mengalir air matanya sebaik dia melabuhkan punggung di kerusi kerjanya. Hari ini, sudah tiga kali dia di marahi oleh Haziq. Bukan dia sahaja, Shamry dan Zizan juga menjadi mangsa Haziq hari ini. Inilah nasib pekerja bawahan sepertinya.
“Kenapa lagi Encik Haziq tu, Ain?” soal Shamry ingin tahu. Hurain menggeleng kepala, “entah, aku tak tahulah apa masalah Encik Haziq tu. Balik-balik aku saja yang kena. Bukan salah aku pun. Ini.. ini semua sepatutnya kerja dia tapi aku pulak yang kena buat. Bila dah salah macam ni, aku jugak yang di salahkan.” Adunya.
“Bukan kau saja yang kena, Ain. Aku ni hah.. baru jalan depan bilik dia pun dah disemburnya. Katanya aku suka merayap ke tempat orang, makan gaji buta. Ada ke patut?” kata Razlan pula tidak puas hati.
“Memang patut pun kau kena sembur dengan dia. Tempat kau kat mana, Lan? Bukan main jauh lagi kau merantau sampai ke sini.” Lily bersuara. Razlan mencebik, “iyalah, aku pergi balik tempat akulah. Bising je kau ni.”
“Sabarlah, Ain. Dia jadi macam tu ada sebab. Kalau kau tahu sebabnya nanti, kau mesti akan faham kenapa dia macam tu. Sudahlah, buat sajalah apa dia suruh tu. Sabar saja dengan perangai dia.” pujuk Zizan.
Semua mata tertumpu ke arah Zizan. “kenapa dia jadi macam tu, Zan? Dah setahun lebih aku kerja kat sini, aku tak tahu apa-apa pun. Dulu, dia seorang boss yang baik kan? Kenapa sekarang dia dah lain?” soal Lily.
“Kau pergilah tanya dia sendiri.” jawab Zizan. “laa.. kau kan dah lama kerja dengan dia? ceritalah kat kami ni.” pujuk Lily. Shamry menggeleng kepala, “aku tak nak masuk campur, Zan. Aku chau dulu. Bye!” Shamry terus berlalu ke tempatnya semula.
“Nanti kau akan tahu jugak. Sudahlah, aku nak sambung kerja aku. Kau sabar je lah Ain. Encik Haziq tu baik sebenarnya, dia tertekan saja tu.”
Hurain mengangguk sahaja. Dia malas sebenarnya ingin tahu tentang lelaki yang sudah membuat dia mengalirkan air mata. Kalau ikutkan hati, mahu sahaja dia berhenti kerja sekarang juga tetapi kerana memikirkan ibunya di kampung, dia terpaksa cekalkan diri menerima segala caci dan maki dari majikannya itu.

SEPERTI biasa, Cinta hanya akan keluar dari bilik sekiranya Reth memanggilnya jika Jacob datang ke rumah. Tetapi, hari ini Reth tidak membenarkan Cinta masuk ke dalam biliknya, dia mahu Cinta duduk di ruang tamu bersamanya. Cinta pelik dengan permintaan Reth itu tetapi dia akurkan saja. Siapa dia mahu membantah kata-kata Reth.
“Err.. Cinta sihat?” tanya Jacob. Mata gatalnya meliar di segenap tubuh Cinta. Gatal! Cinta menjeling geram lelaki tua itu, “sihat.” Jawabnya malas.
“Sudah Jacob! Aku suruh dia duduk sini supaya kau tak gatal nak beri alasan nak ke tandaslah ke dapurlah padahal kau nak mengintai Cinta di biliknya. Kau ingat aku tak tahu?”
Jacob tersengih-sengih, “alah, Reth apa salahnya aku tanya khabar si Cinta ni? Eh, mana ada aku intai dia, kau ni pandai-pandai saja.” Jacob membela diri.
Reth diam. Jacob juga diam tetapi matanya tidak lepas dari memandang Cinta. Cinta rimas. Dia tidak mahu duduk dekat dengan lelaki tua itu tetapi dia takut jika dia meninggalkan ruang tamu, Reth akan memarahinya.
Nasibnya baik apabila tiba-tiba telefon rumah berbunyi. Reth meminta dia menjawab panggilan itu. “baik, auntie. Cinta bukakan pintu sekarang.” Terus Cinta berlari anak ke pintu utama dan membukakan pintu untuk Lilian.
“Hah kau Jacob, apa khabar?” sapa Lilian sebaik masuk ke dalam rumah.
“Baik.” Jawab Jacob.
“Reth, aku dah tempah tiket kita ke Sydney untuk empat orang. Lusa kita berangkat.” Beritahu Lilian. Reth hanya mengangguk.
“Empat orang?” soal Jacob. Dahinya berkerut. “Iya, empat orang. Aku, Reth dan anak-anak aku, Sophie dan Hetty.” Jawab Lilian.
“Err.. Cinta?” Lilian ketawa lepas. Jacob pula terpinga-pinga menunggu jawapan. “Cinta nak di bawa sekali, buat apa? Membazir duit aku saja.” Balas Lilian tanpa menghiraukan perasaan Cinta.
Cinta yang mendengar, hanya menundukkan kepala. Dia teringin benar melancong ke luar negara. Keluarga Reth tidak pernah membawanya ke mana-mana malah bersiar-siar di sekitar Bandaraya Melaka pun tidak pernah. Dia benar-benar di anggap seperti orang asing di dalam kelarga itu.
Jacob diam.
“Kau pergi buatkan aku air, Cinta.” Arah Reth. Cinta akur dan terus berlalu meninggalkan mereka. “Sophie dan Hetty mana?”
“Keluar. Mereka mahu membeli barang persiapan untuk ke Sydney lusa.”
“Haii, asal mahu melancong saja beli barangan baru. Tak boleh ke pakai barang yang lama saja? Aku ni bukan orang kaya, boleh keluarkan duit sesuka hati. Kau nasihatkanlah mereka supaya berjimat dalam berbelanja.” Omel Reth.
“Biarlah, bukan selalu kita melancong ke luar negara.” 

No comments:

Post a Comment