Nov 23, 2011

KAC 1

PRANG!!
Terangkat bahunya kerana terkejut. Perlahan-lahan dia mengusap dadanya. Dia bangkit dari sofa berangkai tiga yang menjadi alas punggungnya sebentar tadi. Dengan langkah yang laju dia menapak ke dapur. “Hoi! Apa tu?” soalnya apabila tiba di muka pintu dapur.
“Ni haa mummy, dia pecahkan pinggan.” Adu Sophie pada mummynya, Lilian.
Cinta menggeleng. Bukan dia yang pecahkan pinggan itu. Tahu-tahu sahaja Sophie sudah melambakkan kesalahan padanya. Dia baru sahaja masuk setelah selesai menjemur kain di luar rumah. “Tak, auntie. Cinta tak buat. Cinta baru masuk dari jemur kain tadi.” Cinta membela diri.
“Oh, dah buat salah tak nak mengaku ya?” Sophie mula mengapi-apikan mummynya. Dia berjalan lenggang-lengguk menghampiri Lilian. “Mummy, Sophie nampak sendiri dia pecahkan pinggan tu. Di sengaja pecahkan pinggan sebab dia marah pada Sophie, mummy.”
“Apa kau buat kat dia?”
“Sophie tak buat apa-apa pun, Sophie cuma minta tolong dia buatkan air milo untuk Sophie saja. Tak nak buat, tak apalah tapi dia nak marah-marah pula, mummy.”
“Betul macam tu, Cinta?” soal Lilian pada Cinta. Cinta menggeleng. Terketar-ketar bibirnya kerana ketakutan.
“Eee.. gelilah dengar cinta.. cinta.. kau ingat kau siapa? Mummy! Kenapa panggil dia cinta?” Hetty yang baru menapak ke dapur panas telinga mendengar mummy dan adiknya memanggil Cinta dengan nama yang sangat dibencinya itu. Kerana agama Cintalah, cinta hatinya pergi meninggalkannya. Dia cukup benci pada agama Islam.
“Dah itu nama yang Kaith bagi kat dia. Tu kan nama dia, kau nak aku panggil dia apa?” mencerlang matanya memandang Hetty. Anaknya itu, ada-ada sahaja.
“Panggil Sara ke. Nama dia kan Cinta Kaisara.” Hetty mencebik bibir. Dia geli dengan semua yang berkaitan dengan Cinta. Sangat geli!
“Sara? Nama betina tu? Lagi menyampah aku nak menyebut. Mak dengan anak sama je! Hei, Cinta! Kau dengar sini baik-baik. Mama kau tu pembawa sial! Dia kahwin dengan papa kau je, nenek kau mati. Kau tahu sebab apa? Sebab, nenek kau tak bagi papa kau tukar agama, tapi sebabkan Sara yang tak reti malu tu, papa kau sanggup tinggalkan keluarga, tinggalkan agama. Sanggup bunuh mak sendiri!
Sekarang, kau pula disuruhnya kami jaga. Kalau ikutkan hati aku, aku campak saja kau kat mana-mana. Reth yang baik sangat nak bela kau! Aku pun tak faham kenapa Reth kutip kau. Katanya amanah tapi dia tak pernah pun layan kau dengan baik. Mungkin sebab kau ni anak kepada abang kesayangan dia.. kau tahu tak aku ben..”
Belum sempat Lilian menghabis kata-katanya, Cinta sudah melekapkan tapak tangannya ke telinga sambil menggeleng-gelengkan kepalanya, “jangan hina papa dan mama!!”
“Eh, eh budak ni.. dah gila agaknya.” Hetty memandang Lilian, “dah gila agaknya budak ni, mummy. Biarkan saja dia macam tak betul kat dapur ni, jom kita keluar mummy. Hetty nak shoppinglah. Dah lama tak shopping dengan mummy.”
“Kau memang! Menghabiskan duit aku saja kerja kau ni, Hetty. Hah, kau Sophie.. nak duduk kat dapur ni lagi? Nak teman Cinta?” Sophie mencebik, “tak kuasa!” Mereka keluar dari dapur dan meninggalkan Cinta seorang diri di dapur. Cinta mengutip serpihan kaca dengan linangan air mata. Dia sedih. Mengapa dunia begitu kejam padanya?

CINTA menatang dulang berisi dua gelas air oren. Reth membawa pulang kawan pejabatnya. Cinta takut pada kawan Reth yang seorang itu. Pernah sekali, Jacob datang seorang ke rumah mencari Reth. Ketika itu, Reth sedang tidur di tingkat atas dan Lilian serta anak-anaknya keluar entah ke mana. Jacob cuba meraba Cinta tetapi di halang oleh Reth yang ketika itu sudah bangun dari tidur.
Cinta berjalan perlahan-lahan tanpa memandang wajah Jacob. Dia tahu Jacob sedang meneliti setiap inci tubuhnya. “Jemput minum, uncle..” pelawa Cinta dengan sopan. Kalau ikutkan hatinya, mahu sahaja dia menyimbah air oren itu ke wajah Jacob. Dia tidak suka Jacob memandangnya begitu.
“Hah, kau duduk saja dalam bilik. Jangan keluar! Si Jacob ni bukan boleh nampak kau.” arah Reth. Jacob hanya tersengih-sengih. “nanti kalau aku nak apa-apa, aku ambil sendiri. Jangan keluar selagi aku tak suruh.” Arah Reth lagi. Cinta mengangguk sahaja.
Dalam perjalanannya menuju ke bilik, Cinta dapat mendengar perbualan Jacob dan Reth di ruang tamu. “Kenapa kau simpan dia, Reth? Bukankah kau benci budak tu?”
“Kaith abang aku, Jacob. Aku sayang abang aku walau apa pun yang dia dah buat kat keluarga aku. Memang aku benci budak tu tapi dalam badan dia mengalir darah Kaith.”
“Okey, tapi kenapa kau tak bagi aku.. err.. budak tu lawa, Reth!”
“Kau sentuh dia, aku bunuh kau!”
Jacob ketawa kuat, bergegar seisi rumah dek suara ketawa Jacob, “aku tahu kau sayang budak tu, kau tak benci dia. Kau cuma tak nak mengaku saja.”
Shut up, Jacob. Kita ada banyak kerja yang kena buat. Aku tak nak kita tangguhkan lagi projek Taman Desaru ni.”
“Reth, aku nak tanya kau.. selama budak tu duduk rumah kau ni, dia ada sembahyang?”
“Sembahyang? Entah. Tapi, dulu Lilian marah-marah sebab dia sembahyang. Lilian mahu bunuh dia kalau dapat tahu dia sembahyang dalam rumah aku ni lagi.”
“Tapi, Reth. Dia kan Islam. Dia kena sembahyang.” Reth menjungkit bahu. “aku tak melarang dan aku tak menggalakkan. Dia nak sembahyang atau tak, itu bukan masalah aku.”
“Hei, sudahlah Jacob. Aku malas layan kau berborak. Kerja tak jalan pun. Cepatlah!” marah Reth.
Lilian berbangsa Cina berkahwin dengan Reth yang beragama Kristian. Lilian adalah bekas kekasih Kaith. Kaith meninggalkan Lilian dan memeluk agama Islam, kemudian berkahwin dengan Maisarah.
Kaith dan Maisarah sudah lama bercinta, sejak di zaman sekolah lagi. Tetapi kerana agama, hubungan cinta mereka terputus. Morgana, mama kepada Kaith dan Reth amat menentang agama Islam. Baginya, Islam ialah agama yang sesat. Agama Kristian adalah benar.
Kaith dan Maisarah berkahwin tanpa restu dari keluarga Kaith. Morgana meninggal dunia setelah mendapat tahu anak yang dibangga-banggakannya sudah menukar agama. Agama yang paling dibencinya. Seluruh keluarga menyalahkan Kaith atas kematian Morgana. Kaith membawa diri ke Johor Bharu dan memulakan hidup yang baru di sana bersama Maisarah. 

No comments:

Post a Comment