Nov 23, 2011

KAC 4

“KAU nak ke mana?” tegur Lilian.
Cinta menoleh ke belakang. Bibirnya terketar-ketar sebaik melihat Lilian di belakangnya. Apa jawapan yang patut dia berikan? Perlukah dia menipu? Percayakah Lilian padanya nanti? ‘Ya ALLAH, engkau bantulah aku,’ doanya di dalam hati.
“Aku tanya kau, Cinta! Kau nak ke mana malam-malam ni? Siapa izinkan kau keluar? Kerja kau dah siap ke belum?”
Cinta menggeleng, “err, Cinta.. Cinta nak ke mas…”
“Lilian! Ambilkan kunci kereta aku dalam bilik.” Tiba-tiba Reth muncul. Berkerut dahinya memandang Reth. “Kau nak ke mana pulak malam-malam ini, Reth?” soal Lilian.
Reth memandang Cinta di sebelah, “pergi tunggu aku di luar!” arahnya. Cinta hanya menurut. “kau ni kenapa, Lilian? Sejak bila ke mana aku pergi, aku perlu beritahu pada kau?” Reth menghampiri Lilian. Bahu Lilian di usapnya perlahan, “aku nak keluar sebentar. Cinta ikut aku.”
“Cinta? Kau mahu ke mana? Kenapa Cinta ikut kau?”
“Jangan banyak tanyalah Lilian, pergi ambil kunci kereta aku!” arah Reth sedikit tegas. Lilian menggeleng, “kau nak ke mana dengan Cinta, Reth? Semalam kau berpeluk dengan dia, hari ini kau mahu keluar dengan dia malam-malam begini. Apa sebenarnya hubungan kau dengan budak sial tu?” marah Lilian.
“Kau jangan fikir yang bukan-bukan. Kau lupa siapa Cinta? Bukankah kau tahu aku teramat membencinya?”
“Jadi? Kau mahu ke mana dengan dia? Aku nak ikut!”
“Masjid! Cinta mahu ke masjid. Kau nak ikut?” duga Reth. Lilian ketawa kuat, “jangan nak menipu aku, Reth! Kalau Cinta mahu ke masjid, kenapa kau perlu pergi sekali? Kau pun mahu ikut jejak langkah Kaith, memeluk agama Islam?”
“Diam! Aku tak suka kau sebut nama Kaith depan aku. Sekarang, kau pergi ambil kunci kereta aku.” marah Reth. Lilian senyum mengejek. Dia tahu Reth bagaimana, Reth tidak akan sesekali mahu mendekati agama Islam.
Walaupun begitu, Lilian akur juga. Dia mendaki tangga untuk ke bilik utama. Kunci kereta Reth di ambilnya dan di serahkan kepada Reth, “jangan kau terpedaya dengan budak Cinta tu, Reth. Aku tahu kau sayangkan dia macam anak kau sendiri. Tapi, kau kena ingat apa yang ibu bapanya dah buat pada keluarga kau.” nasihat Lilian.
“Aku tahu apa aku buat, Lilian. Kau tak perlu nak mengajar aku.” Reth terus melangkah keluar dari rumah. Dia menghidupkan kereta BMW-nya. “aku hantar kau di simpang jalan saja. Pukul sebelas aku jemput kau di situ jugak. Kau lambat, aku bunuh kau!”
“Baik, uncle..” jawab Cinta perlahan.

DI RUMAH banglo dua tingkat milik Haziq Ikhsan, Bik Asih kelam-kabut menyiapkan si kecil Hani. Puan Normala tiada di rumah, keluar ada urusan katanya. Puan Normala menitipkan Hani padanya kerana Puan Normala tahu anaknya Haziq tidak akan sesekali menyentuh Hani walau apa terjadi sekalipun.
Hani menangis tidak henti-henti dari sebelum waktu berbuka lagi. Haziq langsung tidak menghiraukan anaknya walaupun dia dengar dengan jelas suara tangisan anak kecilnya itu. Dia hanya berkurung di dalam bilik.
“Kenapa dengan budak tu, Asih?” tegur Pak Atan.
Bik Asih menggeleng, “saya pun tak tahulah, Pak. Dari tadi asyik menangis saja, tak senang duduk saya dibuatnya.” Adu Bik Asih.
Pak Atan mendongak kepala ke  tingkat atas, “kenapa tak beri saja Hani ni pada ayahnya?” Pak Atan mengambil Hani dari dukungan Bik Asih. “tuan dengar anaknya menangis tapi dia buat tak tahu saja. Tadi Hani menangis depan dia, tuan terus naik ke atas. Macam mana saya nak beri Hani padanya, Pak?”
Pak Atan menggelengkan kepala, “apalah nak jadi dengan tuan ni, kesian budak ni. Dia tak bersalah. Dah tertulis ajal Cik Puan Salina setakat itu saja, kita yang masih hidup ni kenalah terima dengan reda.” Pak Atan mengeluh sebelum meneruskan kata, “Puan tak balik lagi? Pak Atan nak ke masjid berterawih ni. Asih boleh jaga Hani?”
“Boleh tapi saya jugak nak ke masjid. Kalau saya bawa Hani sekali boleh, Pak?”
“Asih nak bawa Hani yang tak berhenti nangis dari tadi ni ke masjid? Asih duduk sajalah di rumah,  nanti menganggu orang nak solat pulak.”
“Baiklah, Pak.” Bik Asih akur.
Setengah jam kemudian, tidak kedengaran lagi suara tangisan Hani. Bik Asih menyangka pasti si kecil itu sudah tidur lalu dia terus masuk ke biliknya dan meninggalkan Hani di ruang tamu sementara dia mahu solat terawih di dalam biliknya.
“Bik Asih!!!” teriak Puan Normala tiba-tiba.
Bik Asih yang baru sahaja selesai menunaikan solat terawih terus membuka telekung dan berlari kecil untuk ke ruang tamu, “Puan sudah pulang?” sapa Bik Asih.
“Bik, mari kita bawa Hani ke hospital. Dah biru muka dia ni. Saya risau!”
“Baik, Puan.”
“Pak Atan belum balik lagi ya?”
“Belum, Puan.”
“Ya ALLAH! Teksi dah pergi pulak. Bik, tolong saya panggilkan Haziq. Kata padanya Hani perlu ke hospital dengan segera.”
“Baik, Puan!”  Bik Asih mendaki tangga untuk ke tingkat atas. Setibanya di bilik Haziq, Bik Asih terus membuka pintu bilik tanpa meminta kebenaran. Haziq yang sedang menatap gambar arwah Salina terkejut, “apa kena ni, Bik Asih? Masuk bilik saya tanpa kebenaran!” marahnya.
“Saya minta maaf tapi Hani perlu ke hospital dengan segera. Puan ada di bawah.”
“Kenapa lagi dengan budak tu? Bawa sajalah ke hospital, kenapa kena beritahu saya? Pak Atan mana?”
“Pak Atan belum pulang dari masjid lagi. Tolonglah tuan, kasihan Hani..” rayu Bik Asih.
Haziq diam, “Bik Asih turun dulu.” Bik Asih akur, “cepat ya tuan, saya risau.” Haziq hanya menganggukkan kepala. Lama dia berdiri di hadapan pintu biliknya. Hani anaknya. Bukan salah Hani, Salina meninggal, kenapa anak itu perlu di seksa sebegini? Haziq sedar selama ini dia hanya berperang dengan egonya semata-mata walhal dia sudah tahu ajal maut, jodoh, rezeki semua di tentukan oleh ALLAH.

“MAAF! Anak encik tidak dapat di selamatkan. Saya minta maaf, saya dah cuba sedaya upaya.” Kata Dr. Rushaidi lalu menepuk perlahan bahu Haziq.
“Ya ALLAH!!” Puan Normala sudah terduduk sebaik mendengar berita itu. Haziq hanya diam tanpa perasaan.
“Saya minta diri dulu.” Pinta Dr. Rushaidi.
“Bik Asih, Hani dah tak ada. Cucu saya dah meninggal, Bik.”
“Sabar, Puan..” pujuk Bik Asih.
Puan Normala bangun dan menghampiri anaknya, Haziq. “Puas hati Iq sekarang? Puas? Inikan yang Iq nak? Iq nak sangatkan Hani berambus dari hidup Iq? Puas hati Iq sekarang?!” Puan Normala terus melangkah meninggalkan Haziq diikuti Bik Asih di belakangnya.
Haziq melangkah mengikuti Puan Normala dan Bik Asih. Di dalam kereta hanya kedengaran suara esak tangis Puan Normala. Sesekali Bik Asih memujuknya. Haziq hanya diam tanpa perasaan. Dia sendiri tidak tahu sama ada dia gembira dengan pemergian anaknya ini atau sebaliknya. Hatinya kosong.
“Mama nak pergi mana?” soal Haziq apabila melihat Puan Normala mengemas pakaian dan barang-barangnya masuk ke dalam sebuah beg besar.
Puan Normala diam.
“Iq tanya ni, Mama nak ke mana?”
“Mama nak balik rumah Mama! Bik Asih dan Pak Atan ikut mama sekali. Urusan Hani, biar Mama uruskan.” Jawab Puan Normala.
“Ohhh..” Haziq melangkah ke biliknya. Puan Normala menangis lagi. Dia kecewa dengan sikap anaknya. Tidak terkesan langsungkah Haziq dengan kematian Hani? Langsung tidak adakah sekelumit perasaan sayangnya pada anak kecil itu? Sebegitu bencikah Haziq pada Hani? 
“Ya ALLAH, salah akukah semua ini? Akukah yang tidak pandai mendidik anakku? Mengapa begitu keras sekali hati anakku, Haziq Ikhsan? Ya ALLAH, jika inilah dugaan yang engkau berikan padanya sebagai petunjuk baginya ke jalan yang benar, aku reda. Engkau tabahkanlah hatinya untuk menempuh dugaan-Mu ini.” Doa Puan Normala.

No comments:

Post a Comment